Nettstudier

Grunnleggende ernæring

Vil du lære mer om hva maten vi spiser inneholder og hvordan den påvirker kropp og helse? Dette halvårsstudiet gir deg en generell grunnutdanning i ernæring som kan være nyttig i en rekke jobber.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei

Kosthold er viktig for folkehelsen og i dagens samfunn er det et økende behov for ernæringskompetanse hos de som jobber med mennesker. Grunnleggende ernæring passer for deg som ønsker å integrere denne kunnskapen i arbeidshverdagen din, for eksempel innen helse- og omsorg, trening og idrett, barnehage og skole eller kjøkken og kantine.

Dette er et fleksibelt nettstudium som kan tas på heltid over ett semester, eller på deltid over to semestre.

Hva lærer du?

Grunnleggende ernæring består av 30 studiepoeng fordelt på tre emner, og du vil lære om kroppen og fordøyelsessystemet, næringsstoffer og metabolisme og ernæring gjennom livets faser.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• Grunnleggende anatomi og fysiologi som er relevant for ernæring
  • Matkunnskap
  • Evidensbaserte kostholdsanbefalinger til ulike grupper
  • Matallergier og intoleranser
  • Trenddietter og alternative kosthold

Våre nettstudier på læringsplattformen Qybele gir deg muligheten til å studere når og hvor du ønsker. Du får personlig veiledning og et digitalt klasserom hvor du kan følge undervisning, diskutere og møte forelesere og medstudenter. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden.

«Jeg jobber som fysioterapeut på et rehabiliteringssenter og merker at jeg har fått en mer utdypende kunnskap som jeg kan benytte i hverdagen, både på jobb og hjemme. Studiet har gitt meg en grunnleggende forståelse av ernæring som jeg opplever er lett å overføre til pasientene.»

- Øyvind Fagerbakke, grunnleggende ernæring 2016/2017

ernæring på oslo nye høyskole

Jobbmuligheter og videre studier

Halvårsstudiet i grunnleggende ernæring er en fin smakebit hvis du vurderer videre ernæringsstudier, og er også nyttig som kompliment til den kompetansen eller jobben du allerede har.

Kunnskap om ernæring er nyttig i alle jobber der man jobber med mennesker, mat og helse. For eksempel:

• Ernæringskokk
  • Frisklivsmedarbeider
  • Folkehelsekoordinator
  • Lærer eller barnehagelærer
  • Fysioterapeut
  • Sykepleier
  • Andre helsefaglige yrker

Hvert semester avholdes det en frivillig, digital samling over to dager som du får tilbud om å delta på. På samling vil du få undervisning i sentrale og emnespesifikke temaer, veiledning, delta i gruppearbeid og gjennomføre praktiske øvelser.

Det er en fin arena for å møte og snakke med medstudenter med felles interesseområde, studieadministrasjonen og foreleserne dine.

Samlingene vil være felles for alle emnene som inngår i Grunnleggende ernæring, Kosthold og ernæring for barn og Kosthold og ernæring for eldre. Du vil motta informasjon om samlingen ved starten av hvert semester, og får da mulighet for å melde deg på.